45. Toruński Rajd Samochodowy - relacja
rally, 05/14/2012 - 09:06
W piątek i sobotę kierowcy rywalizowali w 45. Toruńskim Rajdzie Samochodowym. Obydwie załogi Oponeo Motorsport pokazały się w Toruniu z bardzo dobrej strony. Dariusz Topolewski z Filipem Biesek zameldowali się na mecie rajdu na wysokiej 5. pozycji, a Arkadiusz Kocemba i Seweryn Rutkowski uplasowali się na dobrym 13. miejscu. W sumie w imprezie zostało sklasyfikowanych 29 kierowców.
Zespół Oponeo Motorsport po raz kolejny zaprezentował się z dobrej strony.
Piątkowy prolog
Impreza miała ciekawy i emocjonujący przebieg. Nie obyło się też niestety bez kilku kontrowersji. Sportowe zmagania rajdowcy zaczęli od piątkowego prologu rozgrywanego na torze MotoPark. Kilku kierowców miało problem z przejściem badania technicznego i musiało na szybko wprowadzić drobne zmiany w swoich rajdówkach. Sztuka ta nie udała się niestety Danielowi Nowakowi, którego Lancer Evo VI był według sędziów zbyt głośny i zawodnik nie został dopuszczony do startu. Najszybszy okazał się za to Sebastian Dwornik (Honda Civic).
Świetnie pojechali zawodnicy naszego zespołu. Dariusz Topolewski zajął w prologu 12. miejsce, a Arkadiusz Kocemba ukończył tą trudną techniczną próbę na rewelacyjnej 5. pozycji!
Filip Biesek: Prolog pojechaliśmy dobrym tempem. Co ciekawe kilka sekund straciliśmy przez nowe opony Federal FZ-201. Były one tak przyczepne, że nie dało się podcinać ręcznym i zarzucać tyłem. W związku z tym beczki pokonywaliśmy na okrągło i przez to straciliśmy trochę czasu. Jednym słowem opony spisały się aż za dobrze.
Prolog rajdu został rozegrany na torze kartingowym przy MotoArenie.
Ściganie w sobotę
W sobotę zawodnicy pojawili się na Rynku Nowomiejskim. Kierowców, ich pilotów oraz kibiców przywitała oficjalnie Ewa Mes, wojewoda kujawsko-pomorski oraz przedstawiciele głównych sponsorów rajdu. Po krótkiej części oficjalnej przyszedł czas na zmagania sportowe.
Po drugiej stronie byłego ratusza mieściła się baza rajdu i brama startowa. Stamtąd zawodnicy startowali do krótkiej próby sportowej. Kolejne odcinki mieściły się na torze Poligon, Racing Arenie przy stadionie MotoArena i MotoParku. W sumie zawodnicy w sobotę mieli do pokonania 10 odcinków (5 różnych pokonywanych dwukrotnie).
Pod względem technicznym zawodnicy Oponeo Motorsport przejechali wszystkie odcinki wręcz wzorowo. Poziom umiejętności, jaki prezentują, jest bardzo wysoki. Strata do rywali wynika z innych czynników. Bezpośredni konkurenci jeżdżą samochodami typu Honda Civic czy Renault Clio…
Filip Biesek: Auta te mają około 20 KM więcej i są lżejsze niż Opel Astra GSI, a także bardzo mocno doinwestowane. Nasze Ople od ponad roku posiadają praktycznie taką samą specyfikację. O ile na szutrach cięższy Opel sprawuje się świetnie, to na asfalcie i betonie z lekkimi i mocniejszymi samochodami ciężko jest rywalizować.
Naszym załogom należą się wielkie gratulacje za doskonały wynik i fantastyczną sportową walkę! Po raz kolejny pokazali dusze wojowników i w słabszych autach znaleźli się w czołówce klasyfikacji generalnej! Brawo!
Najszybsza była załoga Adam Wojtanka / Michał Nowicki z Sieradza.
Pierwsza piętnastka zawodów ukształtowała się następująco:
1. Wojtanka Adam / Nowicki Michał, Team 50 Sieradz, Subaru Impreza
2. Dwornik Sebastian / Tomalak Adam, A. Ziemi Tyskiej, Honda Civic
3. Lubieński Oskar / Kuraśkiewicz Łukasz, A. Toruński, Honda Civic
4. Sęk Tomasz / Mamza Karol, A. Morski, Honda Civic
5. Topolewski Dariusz / Biesek Filip, LKT Wyczół Gościeradz, Opel GTI Astra
6. Poczwardowski Hubert / Iwiński Michał, A. Toruński, Renault Clio Sport
7. Baran Jakub / Baran Aleksander, A. Toruński, Citroen Saxo
8. Ziegler Michał / Ziegler Jolanta, A. Toruński, Citroen Saxo
9. Augustyniak Krystian / Augustyniak Marcin, A. Morski, VW Golf
10. Wyrzykowski Daniel / Wyrzykowska Ewelina, A. Nowomiejski, Honda Civic
11. Marchewicz Andrzej / Ledwon Patryk, A. Morski, Opel Astra
12. Mączkowski Wiktor / Sławiński Dawid, A. Nowomiejski, Citroen C2
13. Kocemba Arkadiusz / Rutkowski Seweryn, LKT Wyczół Gościeradz, Opel Astra
14. Nawrocki Piotr / Jacniacki Michał, A. Morski, Peugeot 106
15. Kozieł Krzysztof / Kozieł Konrad, A. Toruński - TGR, Renault Clio
Próby sportowe były trudne technicznie.
Kontrowersje i niedociągnięcia w organizacji
Powróćmy jeszcze na chwilę do kwestii kontrowersji podczas rajdu… Niestety sporo uwag należy skierować w stronę organizacji imprezy. Kierowcy, poza walką z rywalami, musieli także zmagać się z kilkoma niedociągnięciami.
Filip Biesek: Bałagan był bardzo duży. Na rynku został umieszczony PKC, który był praktycznie niewidoczny i nieoznaczony. Problem był też z opisem trasy. Próby sportowe były zlokalizowane między innymi na torze kartingowym Racing Arena przy MotoArenie. Z wszystkimi odcinkami poza Rynkiem Nowomiejskim i MotoParkiem według regulaminu można było zapoznać się przejeżdżając je autem. Niestety, gdy podjechaliśmy pod Racing Arenę okazało się, ze brama jest zamknięta i z tą lokalizacją można zapoznać się jedynie pieszo. Zrobiliśmy więc opis trasy, który… i tak się potem nie przydał. Drugiego dnia na łukach pojawiły się słupki, uniemożliwiające cięcie zakrętów. Przez tą zmianę odcinek trzeba było jechać zupełnie inaczej i zrobione wcześniej notatki były praktycznie bezużyteczne.
Druga sprawa to pomiar głośności wydechu. Podczas badania kontrolnego przed rajdem wszystko było w porządku. Przy kolejnej kontroli, tym razem na „Poligonie”, okazało się, że nasze auto jest już dużo głośniejsze. Nic dziwnego skoro sprawdzian miał miejsce na powietrzu i niedaleko dwupasmowej trasy. Niestety sędziowie nie uwzględnili tych argumentów. Nasz samochód na szczęście zmieścił się w normie (aczkolwiek ledwo). Inni kierowcy zawodnicy zostali bardziej poszkodowani i dostali kary lub nie zostali w ogóle dopuszczeni do jazdy, tak jak Daniel Nowak. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, pomiary wykonywane były niezgodnie z jakimikolwiek standardami.
Pozostaje mieć nadzieję, że w przyszłości wszelkie uchybienia zostaną wyeliminowane i będziemy mogli emocjonować się tylko sportową rywalizacją! Do zobaczenia 24 czerwca w Grudziądzu podczas kolejnej rundy MO w KJS!