Klasa N3
zalk, 04/08/2011 - 10:10
Samochody biorące udział w rajdach są dzielone na grupy i klasy. Podział na grupy A i N ma na celu oddzielenie samochodów po znacznych modyfikacjach, wprowadzonych między innymi w jednostce napędowej od tych, które znacząco nie odbiegają od modeli seryjnych. Modyfikacje wprowadzane w samochodach grupy N powinny ograniczać się do kwestii bezpieczeństwa i odciążenia auta ze zbędnych elementów wyposażenia, np. osłon i plastików.
Grupa A jest określana mianem samochodów turystycznych, a N samochodów seryjnych lub produkcyjnych.
Klasy polegają na podziale samochodów z względu na ich pojemność skokową silnika. Klasa N3 jest grupą aut o pojemności silnika od 1601 cm3 do 2000 cm3 włącznie. Najpopularniejsze samochody zaliczane do tej grupy to Honda Civic Type-R, Renault Clio, Peugeot 206 RC, Peugeot 306 czy Opel Astra OPC. Samochody należące do klasy N3 posiadają napęd na jedną oś.
Warto pamiętać, że samochody seryjne startujące w klasie N mają sportowe właściwości nadawane im przez producentów. Przykładowo Opel Astra OPC różni się od jej „cywilnego” odpowiednika m.in. mocniejszym silnikiem i twardszym zawieszeniem.
Przepisy rajdowe ewoluują i zmieniają się cały czas. W związku z tym aktualnie w autach klasy N3 można wprowadzać modyfikacje polegające na montażu sportowej skrzyni biegów, czy tak zwanej szpery (potoczne określenie od niemieckiego „Sperrdifferenzial”) – mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu wewnętrznym pozwalającego na równiejsze przekazywanie mocy na oba koła lub osie. Inne dozwolone przeróbki dotyczą wymiany filtru powietrza, katalizatora na sportowy oraz końcowego tłumika, który zapewnia lepszy przepływ spalin. Dopuszcza się także wprowadzanie zmian w zawieszeniu auta.
Ideą wprowadzenia klasy N3 (i innych podobnych) było zmniejszenie kosztów ścigania i większe spopularyzowanie rajdów samochodowych. Wszelkie modyfikacje wprowadzane w samochodach są bardzo kosztowne. Dotyczy to głównie montażu i utrzymania kołowej skrzyni biegów. Ściganie ma polegać na pokazaniu swoich umiejętności, a nie zaplecza finansowego. Ograniczenie modyfikacji i mocy samochodów ma zachęcić do uczestnictwa w rajdach większą ilość osób. Nie można całkowicie zakazać przerabiania samochodów w tej klasie. Wszelkie normy są narzucane z góry przez FIA. W związku z tym, aby wyrównać szanse i przyciągnąć większą ilość uczestników, pojawiają się pomysły wprowadzenia do N3 podklasy w jeszcze większym stopniu ograniczającej możliwe modyfikacje w samochodach.
W klasie N3 można się ścigać w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Do startu w mistrzostwach są dopuszczeni kierowcy posiadający międzynarodową licencję R.