Strona główna » Richard Burns Rally, WRSMP i Ford Fiesta S2000, czyli Wojciech Weychert w Oponeo Motorsport

Richard Burns Rally, WRSMP i Ford Fiesta S2000, czyli Wojciech Weychert w Oponeo Motorsport


Chcesz wystartować w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski? Nie ma najmniejszego problemu. Brzmi to absurdalnie i nieprawdopodobnie? Niekoniecznie. Dzięki Richard Burns Rally każdy może spróbować swoich sił w rywalizacji na odcinkach specjalnych. Wystarczy tylko chcieć…

O swojej pasji opowiada Wojciech Weychert, który od sezonu 2012 reprezentuje zespół Oponeo Motorsport w wirtualnych RSMP.

rbr oponeo ford fiesta s2000

1. Na czym polegają wirtualne rajdy, w jakiej grze się rywalizuje?

Ściganie w wirtualnych rozgrywkach odbywa się na jedynym symulatorze (grą to nie jest), który do tej pory powstał, czyli Richards Burns Rally. Rywalizujemy online na portalu rbr-Czech.

Wirtualne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski cieszą się opinią jednych z najlepiej zorganizowanych mistrzostw w RBR na świecie. Każdy rajd jest odpowiednikiem imprezy istniejącej w rzeczywistości, a kalendarz stanowi połączenie rund RSMP i RPP. Organizatorzy starają się odwzorować jak najwięcej szczegółów, np. charakterystykę i harmonogram odcinków, rozłożenie i długość stref serwisowych, warunki pogodowe, barwy otoczenia i nawierzchni, stan nawierzchni, itp.

2. W jednym rajdzie na liście zgłoszeń widnieje ponad 200 pozycji… Czy w celu rozegrania rajdu trzeba zgromadzić wszystkich przed komputerami o tej samej porze? Jak wygląda sama rozgrywka?

Zmagania wyglądają tak, że to organizatorzy układają trasy. Starają się przy tym, by były one najbardziej realistyczne, podobne do tych z RSMP. Jest tak zwany odcinek testowy, na którym można sprawdzić ustawienia auta, czasy itp. Odcinek ten można przejechać dowolną liczbę razy. Następnie możemy jechać cały rajd, który składa się mniej więcej z kilkunastu odcinków specjalnych (średnio około 60-70 minut jazdy). Ustalony jest termin rozpoczęcia i zakończenia rajdu. Najczęściej trwa on przez około tydzień. Jest zatem sporo czasu, aby sobie poćwiczyć, ustawić auto i przygotować się mentalnie do rywalizacji.

richard burns rally onboard

3. Czy do gry wymagana jest wiedza techniczna?

Jest bardzo potrzebna. Powiem szczerze, że od ustawień auta bardzo wiele zależy. Jako że RBR jest symulatorem, a nie grą, mamy tzw. fizykę prowadzenia auta. Każda zmiana ustawień (a jest ich naprawdę wiele) coś wnosi do samochodu. Każdy liczący się kierowca powinien ustawić auto pod siebie, pod swoją kierownicę, styl jazdy itp. Nie ma złotego środka. Niestety tracą na tym ci, którzy mają mało czasu na treningi.

4. Jakie wymagania trzeba spełnić, aby startować w wirtualnych rajdach? Chodzi tu zarówno o sprzęt, jak i formalności.

Trzeba oczywiście posiadać komputer spełniający wymagania gry, dostęp do Internetu, płytę z Richard Burns Rally na PC oraz odpowiednie dodatki do gry online. Niezbędny jest także odpowiedni kontroler. Polecam kierownicę komputerową, ewentualnie analogowy gamepad. RBR obsługuje sterowanie klawiaturą, ale posługiwanie się tym sprzętem w symulatorze jest bardzo trudne i niewygodne, chociaż są i tacy, którzy świetnie sobie radzą sterując samochodem za jej pośrednictwem.

Jeśli chodzi o formalności, to trzeba mieć zarejestrowane i aktywne konto na obsługującym rozgrywki online portalu RBR Czech i licencję WRSMP dla chcących startować właśnie w tych mistrzostwach.

Trochę czasu i cierpliwości trzeba też poświęcić na opanowanie spraw technicznych, instalację i konfigurację gry, wgranie odpowiednich plików itp.

rbr ford fiesta s2000 oponeo 2

5. Czy rajdy i ich trasy w RBR są takie same jak w „realu”? W jakich imprezach można tam startować?

Trasy są bardzo podobne do tych realnych. Jest bardzo wielu pasjonatów, którzy tworzą nowe trasy, bardzo podobne, a nawet takie same jak w rzeczywistości. Żeby nie być gołosłownym pod linkiem znajduje się mój przykładowy przejazd z odcinka specjalnego Rajdu Polski z 2009 roku.

Jest bardzo wiele rajdów, w których można brać udział. Od całego cyklu WRSMP po rozgrywki Mistrzostw Świata, Mistrzostw Europy itp.

Oprócz tego na serwerze rbr.onlineracing.cz można zakładać różne rajdy, o różnych konfiguracjach. Jest to świetna sprawa. Można poćwiczyć sobie różne odcinki i porównać swoje wyniki z innymi zawodnikami z całego świata.

6. Jak wygląda przygotowanie samochodu? Można ścigać się dowolną rajdówką czy istnieją jakieś wymogi dotyczące modelu i specyfikacji auta?

Oczywiście każde auto w danej klasie ma swoją fizykę, która jest ustalona przez organizatora. Samochody podzielone są tak jak w realnych rajdach na klasy: WRC, S2000, S1600, A5, A6 itd.

Nie można ingerować w daną fizykę, zmieniać jej. Można jednak ustawić sobie samochód, zawieszenie, dyferencjały, hamulce i inne. Opcji jest bardzo dużo.

7. Jak wygląda kwestia pilota?

Jest specjalny program, który napisał bodajże FIA, założyciel serwisu E-Rajdy. Swojego głosu użyczył tam prawdziwy pilot M. Handwerker. Wiele osób ze środowiska rajdów pomaga nam uatrakcyjniać rozgrywkę.

Oczywiście samą funkcję pilota pełni komputer, zmieniony jest tylko podkład głosowy ;)

richard burns rally ford fiesta s 2000

8. Jakim samochodem bierzesz udział w tej grze?

Ja w tym sezonie jeżdżę Fordem Fiestą S2000 MK VI.

9. Twoje auto w symulatorze oklejone jest w barwy Oponeo Motorsport. Czy każdy może przygotować dowolne barwy? Jak to zrobić?

Każdy może przygotować dowolne barwy, trzeba jednak posiadać odpowiednią wiedzę i oprogramowanie. W serwisie E-Rajdy lub na forum E-Rajdy krok po kroku opisane jest jak to się robi. Polecam wszystkim nasze forum - jest ono kopalnią wiedzy na temat wirtualnego ścigania się.

10. Jak zacząłeś swoją przygodę z wirtualnym rajdowaniem? Opowiedz o swoich dotychczasowych startach, sukcesach itp.

Przygodę z wirtualnymi rajdami zacząłem około 2005 roku. Na początku bez sukcesów. Następnie przerodziło się to w pasję, hobby. Zawsze chciałem zostać prawdziwym kierowcą rajdowym, ale niestety względy finansowe na to nie pozwalały. RBR stał się namiastką realnego ścigania się.

Był moment, że miałem swój rajdowy wirtualny team, w którym odnosiłem z kolegami znaczne sukcesy w Polsce i na arenie międzynarodowej. Jeżeli chodzi o część sukcesów, to kilkukrotnie byłem v-ce mistrzem Polski w klasie S1600, kilka razy sezon kończyłem na III miejscu. Od 2006 do 2012 roku miałem przerwę, teraz powoli wracam do mojej pasji. Moje osiągnięcia to między innymi: zwycięstwa turniejowe – 20; zwycięstwa w rajdach - klasa WRC - 1 zwycięstwo, klasa S1600 - 75 zwycięstw, klasa N4- 11 zwycięstw, klasa S2000 - 2 zwycięstwa; wygrane odcinki specjalne – 164.

Jak widać największe osiągnięcia miałem w klasie S1600 ;)

rbr fiesta s2000

11. Jakie są Twoje plany na najbliższy sezon?

W tym sezonie głównie skupiam się na poznawaniu tras i nowego samochodu. Niestety długa przerwa uniemożliwiła mi teraz sięganie po najwyższe laury. Ten sezon i może początek następnego przeznaczę na naukę, ustawienie auta i treningi.

Jest bardzo dużo nowych, bardzo ciężkich odcinków, do których trzeba odpowiednio ustawić auto, by je w miarę szybko i bezbłędnie pokonać.

12. Jakbyś zachęcił innych do spróbowania swoich sił? Od czego powinni zacząć ściganie w WRSMP?

Jeśli ktoś marzy, by spróbować swoich sił w WRSMP to serdecznie zapraszam :). Pamiętajmy jednak, że to nie jest gra tylko symulator i nauka prowadzenia samochodu nie jest prosta. Potrzeba kilku miesięcy, a nawet lat treningu, by móc osiągać czasy zbliżone do najlepszych.

Chciałbym nadmienić, że większość prawdziwych kierowców, jak Robert Kubica, Tomasz Kuchar czy Sebastian Loeb w wolnych chwilach ćwiczy na tym symulatorze, gdyż jest on jak na razie jedynym, który w bardzo dużym stopniu odzwierciedla prawdziwą jazdę rajdowym samochodem.

Kiedy zacząć rywalizację w WRSMP? Dobre pytanie. Jeżeli już ktoś panuje nad autem i dojeżdża do mety (co nie jest proste), może zaczynać przygodę z WRSMP. Nie można się jednak zrażać, gdyż około 90% dzisiejszej ścisłej czołówki kierowców ściga się wiele lat. W związku z tym bardzo ciężko się z nimi rywalizuje.

Dziękujemy za rozmowę i życzymy dalszych sukcesów!

Już wkrótce rozegrany zostanie RAJD KORMORAN - 23-29 maja (nawierzchnia szutrowa).


Zobacz film z jazdy w symulatorze:

hd-wideo

See video